Om å godta lønnsdumping
- Detaljer
- Publisert tirsdag 12. november 2013 15:28
- Skrevet av Dag Seierstad
Det var masse sosial dumping i Norge før polakker og baltere strømmet til Norge etter 2004. Det var også masse sosial dumping før Norge ble med i EØS i 1994. Men den frie flyten av arbeidskraft innen EØS øker utfordringene.
Av Arbeidstilsynets årsrapport for 2012 framgår det at sosial dumping ble avslørt i alle bransjer som ble undersøkt (bygg og anlegg, verftsindustrien, veitransporten, hotell og restaurant, renholdsbransjen, næringsmiddelindustrien og landbruket).
Når arbeidskraft flyter friere, øker faren for sosial dumping. Det kan motvirkes med mer effektiv organisering på arbeidsplassene, med et strengere lovverk mot sosial dumping og med bedre kontroll av at lovverket følges.
En kunne derfor tenke seg at de som er mest opptatt av å øke konkurransen i samfunnsøkonomien, ville være blant dem som er mest opptatt av å styrke faglige rettigheter, arbeidsmiljøregler og kontrollen med at lovverket følges. Men slik er det ikke.
På spørsmål fra Nei til EU før valget svarte toppkandidatene for de fire partiene til høyre i norsk politikk at de er for den EØS-avtalen som øker konkurransen i arbeidslivet.
Det er de samme partiene som på spørsmål fra LO svarte at de er enige om følgende:
- de vil ikke videreføre dagens regler om å begrense omfanget av midlertidige tilsettinger,
- de vil ikke at vedtak om allmenngjøring skal vare mer enn to år om gangen
- de vil fjerne ordningen med kollektiv søksmålsrett.
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre svarte at de
- ikke vil støtte LOs krav om at ordningen med regionale verneombud utvides til flere bransjer,
- vil tilrettelegge for økt konkurranseutsetting, anbud og privatisering av offentlige velferdstjenester,
- er uenig i at vernet mot natt- og helgearbeid også omfatter varehandelen.
Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti
- vil ikke forenkle dokumentkravet for å innvilge allmenngjøring
*
EU sliter i dag med en utvikling der konkurransen i arbeidslivet øker, der fagbevegelsen undergraves både fordi det er vanskeligere å organisere enn før og fordi faglige rettigheter svekkes – og der den offentlige kontrollen ikke bygges ut i takt med utfordringene.
Via EØS slår denne utviklingen også inn i Norge. Det fins alt for mange arbeidsgivere som utnytter arbeidsinnvandringen til å vinne konkurransen om oppdrag ved å dumpe lønninger og arbeidsvilkår.
Derfor er det ekstra ille at vi ikke bare tar imot arbeidsinnvandrere som tar til takke med lønninger og arbeidsvilkår langt under norske standarder. Via EØS importerer vi også lover og regler som svekker fagbevegelsen og kontrollen med at norske standarder i arbeidslivet følges.
Eksemplene er mange:
EU er i ferd med å vedta et håndhevingsdirektiv som kan føre til at enkelte av våre tiltak mot sosial dumping vil være i fare. Blant annet skal solidaransvaret bare gjelde første ledd i kontraktskjeden. Samtidig kan det nye direktivet hindre oss i å innføre nye og mer effektive tiltak mot sosial dumping.
Det er bakgrunnen for at LO-kongressen i mai vedtok: «Dersom håndhevingsdirektivet krever fjerning av tiltak mot sosial dumping, må reservasjonsmuligheten benyttes.»
Gjennom EØS har vi måttet åpne for full konkurranse om transportoppdrag på veiene våre. Det har ført til at "billigsjåfører" tar over stadig mer av veitransporten - i Norge som ellers i Vest-Europa. Spesielt østeuropeiske sjåfører kjører på luselønninger langt under enhver tariff.
LO-kongressen vedtok at den var sterkt imot at «staten gjennom EUs jernbanepakke IV skal pålegges å konkurranseutsette persontrafikken med jernbane og åpne det innenlandske persontrafikkmarkedet for fri konkurranse».
Når togtrafikk konkurranseutsettes og offentlige togselskap privatiseres, er det en felles erfaring i mange land at presset på de ansatte øker med nedbemanning, utskilling av arbeidsoppgaver til selskap som driver med lavere lønn og bruk av innleide arbeidstakere. Også EU-kommisjonen peker ut arbeidsforholda for de ansatte som noe som kan utvikle seg "negativt".
De fire partiene til høyre i norsk politikk vil slippe løs full konkurranse om passasjertransporten på jernbanen. De har nå flertall på Stortinget.
Dag Seierstad, EØS-rådgiver for SVs stortingsgruppe
For å skrive kommentar til innlegget må du være registrert og innlogget.